De professional

Wees eerlijk, kom op tijd en doe je best. Dan is er over het algemeen vrij weinig wat je verkeerd kan doen als professional.

Te laat komen voor een afspraak of op je werk, vaak is er geen goed excuus voor te verzinnen. Het is een van de meest eenvoudige dingen om te kunnen, maar vaak is het ook een van de dingen die het snelst aan de kant geschoven wordt om ruimte te maken voor iets anders.

Natuurlijk begrijp ik dat er soms aansluitende afspraken uitlopen en er nog even een sanitaire stop gepleegd moet worden, ook ik maak me hier wel eens schuldig aan. Maar het niet komen opdagen voor een afspraak, dat gaat wat mij betreft toch net even te ver. Zo zijn er nog tal van zaken waarvan ik heb gemerkt dat deze positief bijdragen aan het imago van de zakelijke (software) professional.

Afspraak is afspraak

Een van de dingen die ik vroeg in mijn carrière geleerd heb was vrij eenvoudig: houdt je simpelweg aan gemaakte afspraken. Wat mij betreft een van de meest basale eigenschappen waarover elke professional zou moeten beschikken. Als je onverhoopt toch niet kan, probeer de ander dan zo snel mogelijk te informeren. Dit toont respect naar de ander en zorgt voor transparantie op de werkvloer.

“Nee.” is ook goed

Als professional moet je leren dat “Nee.” een goed antwoord is. Uiteraard vraagt de “Nee” vaak wel om extra toelichting. Ik probeer daarom altijd een alternatieve oplossing aan te bieden, of om uit te leggen waarom de “Nee” hier op zijn plek is.

Maak je intenties kenbaar

Niet iedereen binnen een organisatie heeft vaak door dat er meerdere belangen tegelijkertijd spelen. Er is natuurlijk sprake van een algemeen bedrijfsbelang, maar ook een relationeel en persoonlijk belang; je zit er immers niet voor niks. Het is daarom wel belangrijk dat je jouw intenties duidelijk maakt aan de collega’s met wie jij van doen hebt. Dit kan in jouw voordeel werken omdat anderen dan weten wanneer ze jou wel en niet moeten vragen.

Neem verantwoordelijkheid voor je werk

Zorg er altijd voor dat jij verantwoordelijkheid neemt voor jouw werk en de afspraken die er met jou gemaakt zijn. Zo bouw je een goede vertrouwensband op. Geef ook tijdig aan wanneer je vermoed dat je een bepaald onderdeel toch net niet helemaal af gaat krijgen en probeer met voorstellen te komen om alsnog jouw “klant” (in de breedste zin van het woord) tevreden te houden.

Durf beslissingen te nemen

Er is weinig zo frustrerend als in een overleg zitten waarbij niemand de verantwoordelijkheid van een beslissing durft te nemen. Er wordt de hele tijd om de beslissing heen gedraaid, alleen wordt hij nooit gemaakt. Het is voor mij vergelijkbaar met lang in de file staan: je weet wat de bestemming is, maar je komt er nooit zo lijkt het. Wees in deze situaties niet bang om dit aan te geven en vervolgens aan te sturen op een beslissing. Als jij zelf vindt dat dit de goede beslissing is dan moet je er ook zeker voor gaan.

Conclusie

Wees eerlijk, kom op tijd en doe je best. Dan is er over het algemeen vrij weinig wat je verkeerd kan doen als professional.