De pitch

Hoe zorg je er voor dat wat je doet goed overkomt? En hoe blijf je zichtbaar op de radar van je gesprekspartner?

Laatst was ik voor de SOFTWAREBAZEN op een netwerkevent. Het thema van de avond was koude acquisitie. Kortom, jezelf verkopen aan de buitenwereld om aan de slag te kunnen voor jouw ideale klant. Visitekaartjes verwisselden hier handen als Pokémonkaarten op het schoolplein. Voorafgaand aan dit moment zit echter een kleine e doch uiterst belangrijk gesprek: jouw pitch; jouw verhaal naar de buitenwereld.

Ken je publiek

Het viel me op dat (niks ten nadele van mijn gesprekspartners) sommige ondernemers met wie ik sprak werkelijk geen idee hadden hoe de softwarewereld überhaupt in elkaar zit. En ik heb het hier niet eens over zaken als code en frameworks, maar mensen weten niet eens dat je met verschillende talen zou kunnen werken. Dit is logisch, maar als mensen vragen aan mij wat ik doe dan besef ik me na gisteravond wel dat ik mijn verhaal moet aanpassen om mijn boodschap duidelijk over te laten komen. Het maakt namelijk voor je verhaal niet uit in welke talen of frameworks je software ontwikkeld. Dit is vaak alleen maar relevant voor andere technici en vakgenoten.

Wat doe je voor iets?

Deze vraag is geen vreemde op menig netwerk event en vereist een glashelder antwoord. Het meest duidelijk is om een antwoord te geven op de vraag, ook al zou je eigen verhaal op een podium wellicht anders zijn. In zo’n setting probeer ik deze vraag op een top-down manier te beantwoorden, zodat er geen misverstand bestaat over wat de Softwarebazen doen. Van boven naar beneden:

  1. Mijn bedrijf maakt maatwerk software voor het MKB.
  2. Dit zijn onder andere apps en webapplicaties, maar ook desktopapplicaties of software die minder zichtbaar is zoals cloudoplossingen.
  3. We werken met Microsoft technologie.
  4. Deze technologie is breed inzetbaar in tal van industrieën en sectoren en sluit vaak al aan bij wat mensen gewend zijn vanuit hun zakelijke omgeving.

Op deze manier weet ik zeker dat mijn gesprekspartner een goed beeld krijgt van wat de Softwarebazen dagelijks op tafel zetten bij onze klanten. Na elk van deze zinnen is het mogelijk om kaartjes over te steken en weet de ander waarvoor hij jou moet benaderen. Daarnaast is elke opvolgende zin een verdieping van het voorgaande waarmee de meest voorkomende vragen automatisch worden beantwoord.

Zorg voor goede follow-up

Dit betekent wel dat je jouw verhaal goed moet onderbouwen. Wanneer “de overdracht” plaatsvindt moet de ander ook echt iets aan jouw gegevens hebben. Niets is zo vervelend als een doodlopend spoor na een goed gesprek, en meer informatie kunnen vinden over jou en jouw bedrijf is daarom van groot belang. Dit houdt in dat je website en social media goed op orde moet zijn en aan moet sluiten bij het verhaal wat je zojuist hebt verteld.

Mocht dit echter nog niet het geval zijn, zorg er dan voor dat jij juist de initiatiefnemer bent om het contact te onderhouden. Zo blijf je wel op de radar van de ander en kan je jouw connectie tijdig informeren wanneer er meer over jou en jouw bedrijf te vinden is.